Nacházíte se:  Úvod    Technologie, materiály    Řetězová evoluce!

Řetězová evoluce!

Publikováno: 29.8.2017
Rubrika: Technologie, materiály

Obecně byly řetězy po celá desetiletí vyráběny stejnou technologií, a to krácením ocelového drátu nebo tyče, tvarováním a elektrickým odporovým svařováním nebo tzv. „na tupo“. Vždy až do požadovaného finálního tvaru. To jsou však energeticky velice náročné procesy. V článku je popsána evoluční metoda výroby – svařování třením.

NOVÁ ÉRA ŘETĚZŮ – VYSOCE ODOLNÉ ŘETĚZY SVAŘOVANÉ TŘENÍM!

Omezujícími faktory konvenčních metod jsou tvary řetězových článků (kulaté) a svařitelnost různých jakostí ocelí, které závisí především na obsahu uhlíku a legujících prvků. Pewag hero je inovativní řetěz svařený třením. Tato technologie výrazně posunuje hranice životnosti a odolnosti především řetězů pro dopravníky.

Svařováním třením je známý způsob spojování, který se používá v letectví a automobilovém průmyslu po celá desetiletí. Při svařování řetězových článků se však jedná o inovativní řešení, které u takto svařených řetězů výrazně zlepšuje užitné vlastnosti a životnost. Navíc nedochází k tavení materiálu a tím přeměnám struktury svařovaného materiálu. Firma Pewag je první v segmentu technických a vysokopevnostních řetězů, která tuto metodu používá.

Oka řetězů svařované třením jsou vyráběny z kované oceli, která zajišťuje lepší mechanické vlastnosti oproti standardním řetězům z tažených drátů nebo kruhových tyčí. Použití kovaných dílů nabízí možnost zvětšení a tedy posílení průřezu přesně v místech vysokého zatížení a častějšího opotřebovávání. Tím je eliminováno riziko vzniku trhlin, které mohou vzniknout v průběhu běžného procesu ohýbání kruhových ocelových řetězů.

Svařování třením není procesem, který patří mezi konvenční svařování. Potřebná teplota při svařování se tvoří pomocí mechanického tření, ke kterému dochází mezi řetězovými komponenty. Tento proces probíhá až do úrovně plasticity – meze kluzu. Následným působením boční síly a tlaku na konkrétní části řetězu pak dochází ke spojení těchto řetězových článků.

POZITIVNÍ DOPADY SVAŘOVÁNÍ TŘENÍM

Spojení bez natavení materiálu

  • Bez přeměny struktury.
  • Teplotou je ovlivněna pouze malá část (oblast) v místě kontaktních ploch svařovaných dílů, čímž se dosahuje nízkého zbytkového napětí.

Čistý spoj

  • Bez nutnosti použití pomocných svařovacích materiálů. Nový tvar a použití kovaných článků
  • Kování umožňuje zvětšení objemu v kritických místech nebo části spoje. Výrazně se tak zvýší odolnost v místě největší zátěže a namáhání řetězu.

Snížení měrného povrchového tlaku a větší odolnost

  • O 220 % větší objem materiálu v místě největšího opotřebení (napětí, tlaku), a to i v místě svarového spoje.
  • Menší tlak na mm2 a s tím související snížení maximálního napětí

Cementárny a řetězy pro korečkové elevátory – čas jsou peníze!

Ve výzkumném a vývojovém centru firmy pewag v Rakousku byly řetězy pro dopravníky a korečkové elevátory podrobeny testování. Porovnávány byly řetězy s klasickým kruhovým profilem a kované řetězy pewag hero. Nejenže je hero odolnější, ale životnost řetězů s kovanými články svařenými třením je očekávána o 30 % delší, což v důsledku přinese uživatelům:

  • O 30 % delší pracovní cyklus.
  • Snížení nákladů na údržbu, kratší provozní prostoje.
  • Úsporu jedné kompletní výměny řetězu Pewag hero ve srovnání řetězy s oky s kruhovým profilem.

Odolné, třením svařované řetězy hero najdou uplatnění ve všech provozech, kde jsou používány korečkové a hřebenové dopravníky. Zvýšená odolnost se rychle projeví v provozech, kterými jsou cementárny, cukrovary, chemičky a podobně náročné provozy.

Chain evolution!
In general, chains have been produced for decades using the same technology, namely cutting steel wire or rods, forming and electric arc or “butt” welding. Always up to the desired final shape. These are, however, energy-intensive processes. This article describes an evolutionary method of production – friction welding.

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Fotogalerie
Řetězová evoluceŘetězový článek Pewag hero před …… a po svaření třenímNáročné testování a kalibrace každého řetězu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rozmrazovacie tunely - uhlie sa už rozmrazuje novou technológiouRozmrazovacie tunely - uhlie sa už rozmrazuje novou technológiou (855x)
V procese prípravy investičného projektu ,,Rekonštrukcia rozmrazovacích tunelov“ v Elektrárny Nováky bola v prvom rade v...
Termokamery a pyrometry – princip měření, vlastnosti a využití (620x)
V posledních letech se značně rozšířilo používání pyrometrů (IČ teploměrů) a termokamer pro bezdotykové měření teploty, ...
„Díky novému centru jsme konkurenceschopnější i na vzdálenějších trzích,“„Díky novému centru jsme konkurenceschopnější i na vzdálenějších trzích,“ (361x)
uvedl v rozhovoru pro časopis All for Power Ing. Jaroslav Milsimer, ředitel úseku turbín společnosti Doosan Škoda Power....
Aktuální číslo
Aktuální vydání All for Power ke stažení

V elektronické podobě

KE STAŽENÍ KLIKNĚTE ZDE

Firemní zpravodajství
Aktuální video - Stalo se…

... s Karlem Tillingerem ze společnosti Carl Zeiss, spol. s r.o. 

... se Zdeňkem Veitzem (Aceso Praha) o indukčním ohřevu

... s Miroslavem Chmelkou ze společnosti MRM Machinery